Emacs och encoding

Hej!

Min Emacs 21 på Debian stable trivs inte så bra ihop med tecken
utanför vanliga 7-bitars ASCII. Närmare bestämt, i följande locale:

$ locale
LANG=de_DE@euro
LC_CTYPE="de_DE@euro"
LC_NUMERIC="de_DE@euro"
LC_TIME="de_DE@euro"
LC_COLLATE="de_DE@euro"
LC_MONETARY="de_DE@euro"
LC_MESSAGES="de_DE@euro"
LC_PAPER="de_DE@euro"
LC_NAME="de_DE@euro"
LC_ADDRESS="de_DE@euro"
LC_TELEPHONE="de_DE@euro"
LC_MEASUREMENT="de_DE@euro"
LC_IDENTIFICATION="de_DE@euro"
LC_ALL=

Allt ISO-8859-15 alltså. Det finns inga problem med att visa eller
skriva in tecken från ISO-8859-15. Allt fungerar, inklusive euron, när
indatan kommer från tangentbord eller fil.

Problem 1
=========

Det gör det emellertid inte när indatan klistras in med mittenknappen
från ett annat X-program. Till exempel: "båda amatörerna äter" skrivet
i valfritt program, markerat och i Emacs inklickat blir:

"b^[%/1\200\214iso8859-15^Båda amat^[%/\200\214iso8859-15^Börerna
^[%/1\200\214iso8859-15^Bäter"

i Emacs.

Problem 2
=========

Stavningskontrollen. På de allra flesta ord fungerar det fint, dvs ord
inom 7-bitars ASCII. För att ta exemplet ovan, "båda amatörerna äter",
anser Emacs att "da" i "båda" är felstavat och att "amat" samt "rerna"
är fel i "amatörerna". Icke ASCII tolkar den alltså som ordbrytande
tecken.

Problem 3
=========

Av och till behöver jag kunna spara som UTF-8. Kör jag
M-x prefer-coding-system utf-8 <ENTER>
kan jag visserligen titta på filerna ordentligt, men skriver jag in
nya icke ASCII-tecken får jag inte spara filen i UTF-8. Sådana tecken
kan nämligen inte sparas som UTF-8, säger Emacs.

Tacksam för all hjälp jag kan få.
MVH Christian von Schultz