Re: Ställa in klockan på Debian

mån 2003-01-27 klockan 14.12 skrev Conny Brunnkvist:

> Det bör tilläggas att det relevanta paketen alltså heter ntp eller ntpdate,
> där det sistnämnda inte helt oväntat innehåller enbart programmet "ntpdate":
>   ntpdate - The ntpdate client for setting system time from NTP servers.
>
> Under paketets installation kommer det en fråga angående vilka servrar man
> vill använda att synka mot - svarar man där så kommer ntpdate att köras en
> gång vid varje boot, och om man inte bootar om så ofta/vill cron:a det så är
> det följdaktligen bara att lägga till "/etc/init.d/ntpdate start" på
> [...]

Istället för ntp kan du fundera över ntp-simple. Den passar speciellt
bra om man inte vill köra en egen ntpserver utan bara vill synka
datorklockan. Kommer jag ihåg rätt så är installationen tom ännu enklare
än för ntpdate, ange bara servernamnen och så är det klart! Finessen med
ntp-simple är att programmet uppdaterar klockan kontinuerligt, typ 100
ms åt gången istället för ett par sekunder varje morgon. Ja, om nu
klockan driver så mycket förstås.

--
Jörgen Tegnér <jorgen.tegner@telia.com>