Fula typsnitt i Abiword och Open Office

Den här frågan är lite diffus. Nån som kan sånt här?

Problemet är att texten ser hackig ut i Abiword.

Debian-version är Woody.

Har testat att följa instruktionerna på
file:///usr/share/AbiSuite/AbiWord/help/en-US/problems/problemsfonts.html#ttf
för fonten "Times new roman" från en Windowsinstallation. Det blev
ingen skillnad.

Har bl a msttcorefonts och x-ttcidfont-conf installerade.

Vid uppstart säger den ju saker om att den inte kan lägga till sina
fonter och att jag ska kolla upp "Unix font path problem" i FAQ, men
det verkar referera till nån gammal version, för det enda jag hittar
är det ovan nämnda och det verkar inte vara det den menar.

Fontpath-raderna i XFree86Config-4 ser ut såhär:

Section "Files"
        FontPath        "/usr/X11R6/lib/X11/fonts/TrueType"
        FontPath        "unix/:7100"                    # local font server
        # if the local font server has problems, we can fall back on these
        FontPath        "/usr/lib/X11/fonts/misc"
        FontPath        "/usr/lib/X11/fonts/cyrillic"
        FontPath        "/usr/lib/X11/fonts/100dpi/:unscaled"
        FontPath        "/usr/lib/X11/fonts/75dpi/:unscaled"
        FontPath        "/usr/lib/X11/fonts/Type1"
        FontPath        "/usr/lib/X11/fonts/Speedo"
        FontPath        "/usr/lib/X11/fonts/100dpi"
        FontPath        "/usr/lib/X11/fonts/75dpi"
        FontPath "/var/lib/defoma/x-ttcidfont-conf.d/dirs/CID"
        FontPath "/var/lib/defoma/x-ttcidfont-conf.d/dirs/TrueType"
EndSection

ke@tralfamadore:~$ dpkg -l |grep font
ii  cmatrix-xfont  1.1b-5         X11 font for Console Matrix
ii  console-data   1999.08.29-24  Keymaps, fonts, charset maps, fallback table
ii  console-tools  0.2.3-23.3     Linux console and font utilities.
ii  console-tools- 0.2.3-23.3     Shared libraries for Linux console and font
ii  defoma         0.11.1         Debian Font Manager -- automatic font config
ii  gsfonts        6.0-2          Fonts for the ghostscript interpreter
ii  gsfonts-x11    0.16           Make Ghostscript fonts available to X11.
ii  libfreetype6   2.1.2-10       FreeType 2 font engine, shared library files
ii  libfreetype6-d 2.1.2-10       FreeType 2 font engine, development files
ii  msttcorefonts  1.0.2          Installer for Microsoft TrueType core fonts
ii  psfontmgr      0.11.1         PostScript font manager -- part of Defoma, D
ii  t1lib1         1.3.1-1        Type 1 font rasterizer library - runtime
ii  ttmkfdir       1.0-10         An utility for creating fonts.scale file for
ii  x-ttcidfont-co 13             Configure TrueType and CID fonts for X.
ii  xfonts-100dpi  4.1.0-16       100 dpi fonts for X
ii  xfonts-75dpi   4.1.0-16       75 dpi fonts for X
ii  xfonts-abi     1.0.2+cvs.2002 Some fonts shipped with AbiWord
ii  xfonts-artwiz  1.4            Very small futuristic ASCII fonts for X
ii  xfonts-base    4.1.0-16       standard fonts for X
ii  xfonts-intl-eu 1.2-2.1        International fonts for X -- European.
ii  xfonts-jmk     3.0-3          James M. Knoble's character-cell fonts for X
ii  xfonts-marumoj 0.2-6          Roundish fonts (marumoji fonts) for X
ii  xfonts-scalabl 4.1.0-16       scalable fonts for X
ii  xfonts-scalabl 4.2.0-2        non-free Type1 and TrueType fonts from XFree
ii  xfonts-terminu 3.83-2         Eyes-friendly fixed-width fonts for terminal
ii  xfs            4.1.0-16       X font server

I Open Office ser dokumenttexten hyfsad ut (i alla fall
anti-aliasad). Menyerna har problem, men det är väl en annan
femma. Såg normalt ut ett tag när jag körde 1.0 (antar att det blev så
när jag installerade MS-fonterna eller nåt), sen raderade jag
installationen och installerade 1.0.1 och sedan dess är de fula
igen. Fonten den verkar försöka använda till menyerna ser ut som
Verdana eller nån annan Windowsfont.

Varför funkar sånt här aldrig? Är det gamla trasiga fonter som ligger
och skräpar nånstans? Verkar som att det alltid är olika från
installation till installation - "jag" har ju "fått det att funka"
förut. Mozilla har också haft problem som jag lyckades fixa genom en
massa strul som jag inte ens kommer ihåg längre.