Re: Hur ändras "Video-mode" och "font" i consoln?

Markus Olsson wrote:

<snip>

Jag testade att ändra i lilo.conf till: vga=ask
MEN vad jag än sedan valde, så ändrades det tillbaka till ursprungliga såfort kärnan var laddad..

Testa att lägga till

append="video=vc:8"

detta ska hindra kärnan från gå in i framebuffer-läge (vilket är vad jag tror händer). Du kan ju skicka med parametern till kärnan när lilo startas om du vill testa så att inget går åt helvete =)

Hoppas det är till hjälp!

Japp, det verkar fungera!
Men var fick du tag i denna parametern (append="video=vc:8")?

Ja... det har jag också funderat på =) Det står väldigt lite om den i dokumentationerna =) Antagligen luskade jag ut det när jag grävde i källkoden efter lösningar till ett gammalt grafikkortsproblem

Vad den står för är destå lättare video=VirtualConsole:8 alltså: 8 virtuella konsoller eller snarare terminaler.
Någon Tjomme (Qerub), var där oxå då?

<snip>

( jag har "bf" .. något, det var så mycket strul när jag installerade

bf2.4 antagligen

Japp, "kernerlversion" retunerar "2.4".

Debian. Jag tror att denna bf_något-kärnan var den ända som hade tämligen många moduler..)

Vad innebär "framebuffer-läge"?
( som du spekulerade om )

Knappetiknappetiknapp google.com =)

Från: http://www.sunhelp.org/faq/FrameBuffer.html#00
--------------8<---------------
In its simplest meaning, and as far as the Graphics hardware engineers are concerned, a frame buffer is simply that; the video memory that holds the pixels from which the video display (frame) is refreshed.

Om man kör framebuffer kan man köra sina konsoller i högupplösning. Nu för tiden tror jag att XFree86 går att köra över framebuffer också.

Jag blev mycket klokare... -not-
( jag bookmarkade sidan, för att läsa vid annat tillfälle )

Jag var en fuling!
Jag kopierade sonika alla moduler och allt under "/boot", från Knoppix, till min Debian partition. Uppdaterade sedan lilo:n ( vilket jag inte ä'r riktigt fördig med) . Och då funkar det!
Med hyper hög upplösning i consoln, och jag tror all min hårvara funkar oxå.

Knoppix är kernel version 2.4.19, och den senaste deb paketet jag sett är 2.4.18

Ps. Jag behövde inte ens använda chown eller chgroup för de kopierade filerna.
( Jag tror "Knoppix" är byggd utifrån "Debian", pga detta o annat .. )