Re: Tjäna pengar på OSS (Var: Ny på listan)

On 14-08-02 11:03 , Fredrik Jagenheim wrote:

> Jag håller med dig, dock så kunde jag inte se någonstans där man på
> krux:s hemsida kunde ladda hem distributionen, vilket gör att den
> skiljer sig markant från Mandrake. Jag skulle även tro att det är ett
> brott mot GPL.

Den kanske skiljer sig mot Mandrake men bryter inte nödvändigtvis mot GPL.
GPL förbjuder dig inte att ta betalt [1], däremot måste den som betalt
(och alla som köparen distribuerar binärer till) erbjudas tillgång till
källkoden [2].

> Jag erkänner att jag inte letade ordentligt, så ni får ursäkta mig om
> Krux är fritt nerladdningsbart någonstans ifrån.

"Fri" är inte ekvivalent med "fritt nedladdningsbart" [3].

[1] http://www.gnu.org/licenses/gpl-faq.html#DoesTheGPLAllowMoney
[2] http://www.gnu.org/licenses/gpl-faq.html#WhatDoesWrittenOfferValid
[3] http://www.gnu.org/licenses/gpl-faq.html#DoesTheGPLRequireAvailabilityToPublic

M v h,