Re: Re: SMT160 [Var: Re: Att läsa mätdata på serieport....]

> Problemet är timing. Om jag har ett program i user space så vet jag inte
> när avbrottet egentligen kom jämfört när jag kan hantera det. För de som
> inte är insatta i SMT160:s funktion så ger den en fyrkantsvåg med frekvens
> runt 1-4 kHz och temperaturen ges av andelen hög/låg del i fyrkantsvågen.
>
> Alltså måste jag time:a andelen hög/låg i fyrkantsvågen. Det sätt jag gör
> på nu ger ett ungefärligt mått genom att sampla ett gäng bit:ar ett ganska
> stort antal gånger (20000 eller så) mha instruktionen inb_p som garanterat
> tar minst en mikrosekund att exekvera (oavsett cpu-hastighet).

> [...]

Jag skulle föreslå att du provar givaren DS1820. Den och
serieportsadaptern DS2480 (ej paralellvarianten som finns i ELFA) är
bra lösning på många temperaturmätproblem där +-0.5 grader mätfel
tolereras.

Hälsningar,
/Karl

Karl Hammar                    Aspö Data           karl@kalle.csb.ki.se
Lilla Aspö 2340               0173 140 57                       Nätverk
S-742 94 Östhammar            018 260 900            Datorer/Utrustning
Sweden                       010 270 26 67        Linux/Unix konsulting