Re: wu-ftpd och symlänkar

On Tue, Jul 23, 2002 at 10:02:27AM +0200, Pelle Nilsson wrote:
> Hej listan!
>
> Jag har satt upp min dator som en ftp-server med
> hjälp av wu-ftpd, och allt funkade bra tills jag

Hmm, wu-ftpd har ingen vidare säkerhetshistoria. Det kan vara
värt att kika på andra alternativ.

> försökte lägga ut själva materialet som folk ska
> kunna ladda ner. Materialet ligger i /dos/media
> (vilket är på en vfat-partition), så jag skapade en
> symlänk i /home/ftp/pub till /dos/media. Men när
> man loggar in till ftp-servern och gör
> "cd pub/mp3" så får man meddelandet
> "550 pub/mp3: No such file or directory.".

Som andra har sagt här är det troligtvis så att "/dos"
inte pekar där du tror när wu-ftpd tolkar symlänken.

> Innehållet i /dos/media är alldeles för stort för
> att kunna flyttas över till /home/ftp på
> linux-partitionen. Vad ska jag göra?

Istället för att symlänka kan du använda
 "mount --bind /dos/media /home/ftp/pub".
Då hamnar katalogen där "på riktigt" och syns även
om servern gör chroot().

Ett annat alternativ, om du bara tänker använda servern
för anonym ftp (vilket är det enda vettiga att ha ftp
till, annars vill du använda sftp/scp), är att använda
pftpd - Peter's FTP Daemon. Den är liten och snäll och
använder inte chroot(), utan ser istället till att köra
så opriviligierad som möjligt.

   /Clacke