Re: Debian som router

On Sun, 2002-07-14 at 16:53, Carl W. wrote:
> Jag hade tänkt att använda en gammal 486:a som router för att dela min
> Telia ADSL-anslutning mellan flera datorer.
>
> Är det svårt att göra? Är det någon som har några bra tips (/guide)
för
> hur man snabbt kommer igång? (Jag kan väldigt lite om nätverk)

Jag kör ett skript jag hittat:

http://iptables-tutorial.haringstad.com/scripts/rc.firewall.txt

men anpassar värdena

INET_IP="194.236.50.155"
INET_IFACE="eth0"

Här är hela handledningstexten:
http://iptables-tutorial.haringstad.com/iptables-tutorial.html

Mitt ipnummer byts inte så ofta, men jag brukar än så länge kontrollera
med /sbin/ifconfig att mitt ipnummer inte ändrats innnan jag
startar skriptet. Jag tänkte dock få det att fungera litet mer
automatiskt när jag får tid.

Det finns visst ett annat skript som lämpar sig för situationer
när man får ett dynamiskt ipnummer tilldelat:

http://iptables-tutorial.haringstad.com/scripts/rc.DHCP.firewall.txt

Det kanske kunde vara något för dig (och mig med).

hälsningar
Erik Sjölund