ALSA-problem!

Hej allihop

Har kört woody kernel 2.4.17 på min bärbara dator, och har fått allting
till ett jättetrevligt stadium. Allt förutom ljudet vill säga. Mitt
ljudkort är ett SiS 7018-chip inbyggt på moderkortet, använder sig av
trident-modulen i OSS. Såvitt jag förstått (rätta mig gärna om jag har
fel!) så fixar inte den drivrutinen vissa frekvensomfång... väldigt
tråkigt eftersom ljudet i tex quake2,3 rtcw osv. då inte hörs. Jag får
även problem med esd och arts när dessa försöker öppna många kanaler
samtidigt...

Men till saken:
1.) Är ALSA-modulerna för trident motsvarande de i OSS, dvs. om de
stödjer sis 7018? I den versionen av alsaconf som finns i testing nu
står det att sis 7018 stöds, men på alsa.org nämns inte chippet...
Finns det någon som använder sig utav trident och fått det att funka
med alsa? Jag får nämligen upp modulen, men esd-alsa och arts-alsa
(eller vad de nu heter) protesterar.
2.) Vilken version ska man använda egentligen? Jag har sett på
debian-users och -laptop listan att det råder stor förvirring när det
gäller valet mellan alsa-source 0.4, 0.5, eller 0.9beta... Nån som fått
det att fungera?
3.) Krävs det att man inte har några OSS-moduler inkompilerade för att
alsa skall köras (dvs. måste jag kompilera bort stödet för
kernel-trident)?

Tack på förhand, alla tips välkomna...

Max
--