Skärmupplösning

Jag har just installerat Debian på en Powermac 7500. Det mesta verkar väl funka bra, men skärmupplösningen är blott 640x480. Jag har inte lyckats ta reda på hur det ändras till något högre (eventuellt behöver jag sänka antalet färger från tusentals till 256 då men det är OK). Kan någon förklara för mig hur jag ska bära mig åt?

/ en total färsking

PS om någon sen kan förklara hur man får macen att mata ut en diskett hade det också varit glädjande