Re: Många frågor blir det... :)

On Tue, 12 Nov 2002 Thomas@starka.st wrote:

> Hmm... Kan ju inte påstå att jag |grep:pade allt det där. :(
> Hur/kan jag ändra det då, Så att jag kan stoppa sista hoppet?
> Tja, Man är ju som man är. Vet inte varför. Typ bara för att man kan. :)
> Och om möjligt känna sig ännu säkrare bakom sin mysiga debian-burk. :D
> Mjo, Dom där vet jag redan. Ping kan jag inte stänga av då ipv6 inte
> fungerar då. ( Man måste tillåta att bli ping:ad )

Kan du inte stänga av ping, då kan du inte stänga av traceroute. ICMP
ECHO är alltså ping! Och precis som jag skrivit ovan i mitt tidigare
mail går det att göra traceroutes med hjälp av ping. Du kan alltså inte
hindra traceroute om du tillåter ping. Någon som kör traceroute med -I
flaggan kommer då igenom (eftersom då kör traceroute med pingar istället
för UDP paket.)

/Lars