Re: GOCR.

Quoting Anders Arnholm <anders@arnholm.nu> [24 Aug-01 13:50]:

> Vist med det står /export/ftp/mirror/ framför och inte ... så vilken debian
> section blir det :-)

Iochmed att man övergått från sektionsindelning av FTPn till poolsystemet
så behöver man inte veta vilken sektion ett paket befinner sig i, utan
det räcker att veta paketnamnet.

> Vilken release av debian? locate är i sig trevligt medn
> det lämnar ute en del viktig information.

Alla releaser av ett paket ligger i samma bibliotek, så det behöver man
inte heller veta, bara att ladda hem paketet med högst versionsnummer[1].

> Mitt bästa tips är http://www.debian.org/distrib/packages/ då kan man söka på
> alla distributioner och se vad som finns och hur det passar in i debian. Då ser
> man direkt att paketat finns i testing och unstable.

Ett annat trevligt verkyg är också 'madison', som tyvärr bara (?) finns
tillgängligt om man loggar in på ftp-master. Ex:

$ madison gocr
      gocr |    0.2.7-4 |       testing | source, alpha, arm, i386, ia64, powerpc, sparc
      gocr |    0.2.7-4 |      unstable | source, alpha, arm, hurd-i386, i386, ia64, mips, mipsel, powerpc, s390, sparc
      gocr | 0.2.7-4.0.1 |       testing | hppa, m68k
      gocr | 0.2.7-4.0.1 |      unstable | hppa, m68k

Dvs, man ser enkelt vilka versioner som finns i vilka distributioner och
för vilka plattformar.

Jag har för mig jag såg en diskussion om ett webbgränssnitt till
madison, men vet inte om det blev något mer med det..

--
Stefan

[1] Förutsatt att man är intresserad av att få hem ett visst paket och
inte vill veta vilken dist/sektion den tillhör.