dpkg trasigt! Hur göra en "force-reinstall"?

Som jag tidigare sagt så kör jag unstable.

Kör jag följande så:

[cerebrum(root)] ~/usr> dpkg -i /var/cache/apt/archives/dpkg_1.8.1.2_i386.deb
(Reading database ...
dpkg: serious warning: files list file for package `wp2x' missing, assuming package has no files currently installed.
52297 files and directories currently installed.)
Preparing to replace dpkg 1.8.1 (using .../archives/dpkg_1.8.1.2_i386.deb) ...
Unpacking replacement dpkg ...
dpkg: error processing /var/cache/apt/archives/dpkg_1.8.1.2_i386.deb (--install):
 failed in buffer_read(fd): backend dpkg-deb during `./usr/share/doc/dpkg/THANKS.gz': Resource temporarily unavailable
Segmentation fault
[cerebrum(root)] ~/usr> dpkg-deb: subprocess paste killed by signal (Broken pipe)

[cerebrum(root)] ~/usr> l /usr/share/doc/dpkg/THANKS.gz*
----------    1 root     root         1135 Jan 10 20:44 /usr/share/doc/dpkg/THANKS.gz.dpkg-new

Vilket inte ser korrekt ut. Jag har tittat på en del andra paket där
jag fått samma fel och och resursen som inte är tillgänglig är i alla
fallen chmodad '----------' - knappst rätt.

Jag tror det är dpkg som är trasigt och jag förskte fixa det med
"dpkg-deb -X dpkg.deb /" (ja, jag vet att det inte är rätt sätt men
eftersom dpkg är trasigt så vad göra?). Det verkar inte ha löst
problemet.

Min fråga är nu: Hur installerar jag om dpkg kraftfullt och utan allt
vanlig krimskrams? Jag gjorde inte en "dpkg-deb -X dpkg.deb /" utan
jag nöjde mig att kopiera över filerna för bin och sbin. Skall jag
göra en riktig "dpkg-deb -X dpkg.deb /" eller finns det något bättre
sätt?

Är det något annat paket som kan strula? Skjutar jag på ett oskyldigt
dpkg?

--
(          www.dtek.chalmers.se/~d4jonas/         !     Wei Wu Wei     )
(        Meaning of U2 Lyrics, Roleplaying        !  To Do Without Do  )