svenska filnamn

Någon som kan bistå med lite hjälp angående:

Jag vill kunna använda svenska tecken i filnamn både under Windows och Linux för att sedan kunna kopiera emellan systemen.

Om jag kopierar filen "c:\temp\smörgåsbord.txt" till "/home/purjo/" kommer öå ersättas med lustiga tecken. Kopierar jag filen "/home/purjo/kråksången.txt" till "/mnt/C_kolon/temp/" kommer jag inte kunna använda filen i windows.

Jag har kompilerat cp-850, iso-8859-1, vfat, fat etc som moduler. När jag listar med lsmod har cp-850, fat, vfat laddats, ej iso-8859-1 vilket är konstigt.

Jag har en dator till med ett äldre Linuxsystem på och där får jag inte dessa problem. Jag har jämfört och jämfört och kommer inte fram till något vettigt längre. På den andra datorn laddas alla berörda moduler kan tilläggas.

Jag använder Debian 2.2r0, Kernel 2.2.17 f ö.

Tackar för all hjälp som jag kan få!

Jonas