Re: Svenska tecken i konsolen (Testing, tcsh)

On Wed, Jul 25, 2001 at 02:21:18PM +0200, frepe360@student.liu.se wrote:
> Det grubblades på detta för ett tag sen på den här lisan. Kolla arkiven.

Tittade runt lite, borde givetvis ha tittat dör först tänkte dock
inte på att et fanns arkiv...

Hittade ett tips om locale.gen som tyvärr inte gjorde någonsomhelst
skilland.

(och att editera inputrc såsom jag gjort samt sätta LANG, LC_CTYP,
LESSCHARSET som jag också tyvärr redan gjort)

> Jag har för mig att det var såhär:
>
> I en fräsht installerad potato, i filen /etc/xinitrc, så finns det
> längst ned en rad som är bortkommenterad. Jag minns inte vad det står
> där, men det mumlas något om "Uncomment this for german umlauts. Beware
> that it may f**k up your meta key (right alt)." NÅGOT åt det hållet. Jag
> sitter inte till så att jag kan kolla exakt just nu, tyvärr. Ta bort
> kommenteringen på den.

Någon xinitrc har jag inte men väl en initrc och där har jag
lagt till "set convert-meta off" för att få konstiga tecken och mista
min meta tgt :) Tyvärr har jag dock fortfarande inga åäö i mutt eller
i shellet.

Fick också tipset att använda vim istället för vi, och visst även i
vim fungerar åäö.
Jag kan också tex göra en sak som denna:
cat > testfil
åäö
^D

och få en testfil med åäö i (åäö visas korrekt när jag använder cat)
Jag kan dock inte doch inte döpa en fil till något med åäö i och jag
inte gör ett litet skript
som skapar en fil med åäö i filnamnet, tex:

#!//bin/sh
cat >åäöfil

Kör jag sedan detta skript så får jag en fil med åäö i namnet men i
mitt shell ser den ut som ???fil vid tex ls.

Tacksam för fler tips, Kanske måste jag kompilera om alla shell
(och mutt) för att explisivt stödja åäö ?

mvh
	Tobias.