Får inte köra X längre

Jag uppdaterade Debian igårkväll och nu får jag inte köra X längre
(mha startx). ~/.Xauthority är tom.

Hur berättar jag att att min normala användare får köra X?

Mycket av X är en svart låda så jag vet knappt var jag skall börja
leta. xauth(1) skulle kunna vara en lösning men man måste köra X för
att kunna göra "generate" (Moment 22...) och jag kan inte (vad jag kan
se) köra X som root och varken som användare eller root köra xauth och
ange att användare xyz skall få köra X.

Jag såg nu att
~> cat /etc/X11/Xserver
/usr/bin/X11/XF86_SVGA
Console

men jag sitter vid datorn så Console borde väl inte stoppa mig?

Eftersom jag inte vet riktigt var felet ligger kan jag tyvärr inte ge
närmare upplysningar än så här.

/Jonas, behöver en pekpinne i rätt riktning
--
( GnuPG/PGP key @ www.dtek.chalmers.se/~d4jonas/  !     Wei Wu Wei     )
( Meaning of U2 Lyrics, Roleplaying, Emacs/Gnus   !  To Do Without Do  )