svenskt tangentborfd

Hej listan,

Försöker reda ut hur man bör göra för att få ett
perfekt fungerande svenskt tangentbord med öäå samt
"dead keys ==> ë ï ÿ etc".

Har en nyinstallerad Debian woody med xfree86 4.0.1

Vid installationen väljer jag "qwerty" som tangentbord
och i XF86Config har jag valt XkbLayout   "se"

Skulle bli väldigt tacksam om nån kunde berätta för
mig (och säkert många andra) hur det hela egentligen
funkar och hur man bör gå tillväga.
Eller åtminstone komma med lite tips om vilket
sätt som funkar bäst och vilka HOWTO etc man bör läsa.

Har tänkt att samanställa detta när det väl funkar och
de som är intresserade kan se fram emot en sammanfattning
så småningom.

MVH
Joakim Svensson