Re: E-post i Debian

Sez Carl Winbäck:
> Hur gör man för att komma igång med e-post i Debian? Jag har
> ett POP-konto (Passagen) och vill kunna läsa min post med
> Mutt, eller något annat program som har stöd för GPG. Någon
> kanske kan förklara hur man gör för att:
>
> A) hämta e-post?

Här kan du använda fetchmail.

> B) Läsa posten i ett e-postprogram och spara i olika foldrar

procmail är bra för detta.

> C) Skicka mail via SMTP-server
[och tidigare]
> ... Jag har exim installerat, men jag har inte
> lyckats konfigurera det rätt.

Jag skulle vilja rekommendera postfix som en ersättare för exim. I min humlas
opinion är den enklare att konfigurera, vilket är bra. Det ska i vilket fall som
helst gå bra att använda båda för att skicka mail.

Om du vill kan jag skicka dig mina konf. filer för mutt, fetchmail, procmail och
postfix, så har du något att utgå ifrån.

Peace,
  Kalle
--
Email: kalle@gnupung.net     | You can tune a filesystem, but you