Re: Svenska tecken

Hej Pelle

Eftersom du ställer denna fråga så antar jag att du är nybörjare och därför
använder bash som shell. (om du inte gör det kan du ändra till bash med
kommandot chsh).

I din hemkatalog har du en fil som heter .profile eller en som heter
.bash_profile,
har du inte någon av dessa kan du skapa en .profile och editera den...

Lägg in följande rader.

---------------snipp-----------------

# Set locale to Swedish
LC_ALL='sv_SE.ISO-8859-1';  export LC_ALL
LANG='sv_SE.ISO-8859-1';  export LANG

# Set charset for less
LESSCHARSET='latin1';  export LESSCHARSET

När du ändå är inne i filen å pillar kan du lägga till
EDITOR = 'din favorit editor'; export EDITOR

skriv t.ex såhär om du vill ha vim som default editor

EDITOR='vim'; export EDITOR

/I