Svenskt tangentbord i X på en potatis installation

Hejsan allihopa! Nybliven Debian-användare här.

Har installerat Debian GNU/Linux 2.2 från binary-i386-1_NONUS CDn nu i helgen. Har väl gått ganska bra med tanke på att senast jag hade Linux installerat var för två år sen (RH4.2 eller nåt) och då pillade jag nästan inte alls med det.

Nå, min fråga är hur sjutton får man till svenskt tangentbord i X (med gnome och wmaker)?

Det bara måste finnas någon förgjord .Xmodmap eller liknande. Om jag får tag på en sådan (eller om den redan borde finnas installerad), hur och var säger jag åt X att använda den?

(Jag *skulle* iofs kunna läsa igenom hela ämlans X-dokumentationen, men, tja, det verkar vara lite väl jobbigt.)

Har försökt hitta information i HOWTOs och FAQer men inte lyckats något vidare. En försvårande omständighet är att jag inte har Internetförbindelse hemma och inte kan pröva tips på en gång. Har hittat Danish-HOWTO och ska testa tipsen i den när kommit hem.

/Martin (lite w*ndows-skadad, annars ganska nöjd :)