Re: pppd och Telia

On Thu, 20 Apr 2000, Kent Nyberg wrote:
> Jag har pppd version 2.3.11
> Det fungerar utmärkt för mig mot telia.

Jag har en ISDN-terminaladapter på serieporten. Jag hittade senare RFC1618
som beskriver PPP över ISDN. Tydligen skall formatet på ramarna vara
anorlunda. När DHCP används (över vanligt modem) börjar och slutar alla
ramar med 01111110 (tilde), men det gör de inte från Telia. Om ingen har
pysslat med detta tidiagre, slutar det kanske med att jag gör min första
patch till kärnan. Det vore iofs en nyttig erfarenhet. Synd att Telias
support är så kass att de inte kan ens ge en hint om det...

> Föresten, LCP låter likt TCP..
> Vad är skillnaden på LCP och TCP?

LCP betyder "Link Control Protocol" och används för att styra PPP-länken
(konfigurera den, säga till att den skall ned etc.)

TCP betyder "Transfer Control Protocol" och är ett protokoll ovanpå IP för
att erhålla tillförlitliga förbindelser mellan två punkter i ett
IP-nät. Det finns säkert någon mer kunnig som kan beskriva detta mer
korrekt, men i princip tycker jag att jag har rätt:-)

Tack för hjälpen i alla fall.

MVH/Peter
--