Re: svenska tecken...

Henrik Andersson <henke@algonet.se> writes:

> Jag har lite problem med mina svenska tecken. De funkar i prompten,
> men inte med tex less och inte i mutt. Hur kan jag kolla att jag har
> rätt teckentabell, finns det något program? Eller någon fil jag kan
> editera?

less vill ha variabeln LESSCHARSET satt till latin1 för att visa
ISO-8859-1-tecken.  Ett annat tips är att sätta LC_ALL till
sv_SE.ISO-8859-1 eller en_GB.ISO-8859-1.  Det instruerar program som
använder "locale" (se "man 7 locale") att använda det språk och de
"kulturella konventioner" man anger.

Jag vet inte om det här löser dina problem, men du kan ju testa.  Om
du vill ha säkrare svar kan du tala om på _vilket_sätt_ det inte
fungerar.  :)

        Joel

--
Joel Rosdahl <joel@debian.org>   (PGP and GPG keys available)