Re: Skapa cd med contrib/non-free/non-us

"EXT AVS; peter@dat95pkn.campus.mdh.se" wrote:

> Hejsan!
>
> De officiella cd-avbildningar innehåller ju bara "main"-arkivet, så jag vill
> tillverka en liknande cd (som går att använda i dselect/apt) för contrib-,
> non-free- och non-us-delarna, eftersom maskinen som Debian ska installeras
> på inte har nätverkskoppling.
>
> Hur gör jag det? Jag har tillgång till en direkt Internetkoppling för att
> ladda ner filerna, men jag antar att de måste läggas upp på något speciellt
> sätt för att kunna användas, eller?

Du behöver tillverka en egen lokal 'spegel' av Debians main,contrib,....
Här kan du ha god hjälp av rsync. För att slippa onödigt trassel så
bör hela 'spegeln' rymmas inom EN partion på någon hårddisk.

Tanka ned från någon svensk spegel så det inte tar så lång tid.Därefter installerar du paketet 'debian-cd' och fixar scripterna så att
de tar hänsyn till dina önskemål. Det är inte så svårt men kräver att man
håller tungan rätt i munnen.

Jag tillverkade egna Debian 2.1 skivor med main,contrib,non-free och non-US.
Det var bara binärerna som nätt och jämt gick att klämma in på 2 CD skivor.

//Gunnar