/etc/passwd - bezpieczeństwo a powłoki logowania

Witam

Robiłem mały porządek w pliku passwd i tknęło mnie ze nobody też ma /bin/sh!
Pytanie jest już oczywiste. Czytałem trochę np. o wyższości /dev/null nad np. /bin/false?. Natomiast "Ci od FreeBSD" wyznają /usr/sbin/nologin (podobno nie blokuje niektórych usług)- do wszystkich kont usługowych. Chciałbym tak zrobić u siebie, tylko nie jestem pewien czy na pewno to nie będzie to miało jakiegoś
skutku w działaniu usług obecnych i przyszłych?
Mam też użytkowników, którym chcę dać tylko dostęp przez sftp ale bez /bin/sh, da się tak? A jakie Wy macie doświadczenia z zabezpieczaniu systemy od strony pliku /etc/passwd? Czy zmiana nazwy root w tym pliku da rzeczywiste odwzorowanie np. w listingach ls (testowałem i nie dało).
W końcu czy zmiana nazwy z root ma w ogóle sens?

Pozdrawiam
Grzegorz Kuczyński

Tanie rozmowy!
Sprawdz >>> http://link.interia.pl/f2162