Re: Podstawy PostgreSQL 8

Dnia poniedziałek, 10 grudnia 2007 00:36, Jarek Buczyński napisał:
> Hej
>
> Dzięki za wszystkie odpowiedzi. Czyli rootem (administratorem)
> wszystkich baz serwera PostgreSQL jest użytkownik z kontem w systemie
> linux a nie jak w MySQL uzytkownik root w bazie danych, tak?
Niekoniecznie.
Możesz mieć użytkowników bazy danych bez tworzenia odpowiednich kont w systemie.
Administratorem danej bazy danych zostaje jej właściciel.
Wszystkich dowolny użytkownik bazy któremu nadasz takie prawa.

> Mój plik  pg_hba.conf wygląda tak (domyślna instalacja):

Mój wygląda tak
# TYPE  DATABASE    USER        IP-ADDRESS        IP-MASK           METHOD
# Database administrative login by UNIX sockets
local   all         postgres                                        ident sameuser
#
# All other connections by UNIX sockets
local   all         all                                             password
#
# All IPv4 connections from localhost
host    all         all         127.0.0.1         255.255.255.255   password

>---------------- $createuser psql_admin
>----------------
>
> powoduje utworzenie nowego konta systemowego o takich prawach jakie ma
> postgres?
>
> Pytam dlatego ponieważ nie udało mi się tego zrobić:

>---------------- $ createuser psqladmin
> Shall the new role be a superuser? (y/n) y
Opowiedz n.
> wiec wywołuję jako postgres z dobrym haslem

a skąd znasz hasło użytkownika postgres ha?
> $ createuser -Upostgres -W  psql_admin
> Shall the new role be a superuser? (y/n) y
> Password:
> createuser: could not connect to database postgres: FATAL:  Ident
> authentication failed for user "postgres"
>----------------
>
> Co muszę zmienić w pg_hba.conf żeby to drugie przeszło i czemu teraz
> nie może się połączyć?
Dla użytkownika postgres masz ident sameuser a podajesz hasło.
Spróbuj z konta root wydać polecenie:
su postgres
createuser <nazwa_użytkownika>
Shall the new user be allowed to create databases? (y/n) y
Shall the new user be allowed to create more new users? (y/n) y
CREATE USER
Możliwe że już masz użytkownika psql_admin spróbuj innej nazwy.
możesz to sprawdzić tak:
Z konta root
su postgres
psql template1

Welcome to psql 7.4.7, the PostgreSQL interactive terminal.

Type:  \copyright for distribution terms
       \h for help with SQL commands
       \? for help on internal slash commands
       \g or terminate with semicolon to execute query
       \q to quit

template1=# \du

Wyświetli listę użytkowników baz danych wraz z uprawnieniami.
              List of database users
 User name  | User ID |         Attributes
  magdalena1 |     108 |
 postgres   |       1 | superuser, create database

W razie problemów pisz :D

Sebastian Domanski         Klucz PGP można wyszukać i pobrać z http://stinkfoot.org:11371/