podział archiwum na części

Witam
z góry uprzedzam nie śmiecie się bo mam głupi problem...potrzebuję
prznieść plik 1.3GB do kumpla ale żeby to zrobić potrzebuję go
spakować z podzieleniem na 2 części 650MB jak to zrobić??
próbowałem już:

tar -Mcvvf  (wszystko fajnie ale niestety po przeniesieniu tego na
kompa z winshitem archiwa nie dały się w żaden sposób rozpakować)

zipsplit natomiast wywala mi coś w stylu: "zipsplit error: Entry too
big to split, read, or write (tiger-x86/tiger-x86.tar.bz2)" i to
napewno nie jest kwestia miejsca na dysku ani praw dostępu bo
próbowałem zrobić to nawet jako root...

jak mogę podzielić to jeszcze inaczej?? mam sarge'a o ile to w tym
przypadku jest istotne
za wszelką pomoc z góry dziękuje :)