Logi z Qmail'a - data szesnastkowo???

Cześć.

Muszę szybko zmierzyć się z Qmailem, a dokładnie to wygenerować
statystyki ilości wysłanych i odebranych mejli w rozbiciu na emaile,
domeny, różne przedziały czasowe itp.
W związku z czym 1. pytanie: polecicie jakiś dobry program?
Mam awstats do Apachea to i do Qmaila mogę zastosować tylko że on
niewiele potrafi akurat z logami mejlowymi, np. kto ile mejli
wysłał, to nie widziałem takiej opcji w demo na stronie www

2. pytanie - softy zazwyczaj potrzebują logów w "ludzkiej" (o dziwo!
) postaci, ja "w spadku" mam coś takiego że logi zapisywane są
w /var/log/qmail i np. plik current wygląda tak:
@400000042696683c45b4 new msg XXXXX,
dodatkowo rozbija to na pliki o wielkości ok. 10MB w postaci włąśnie
@400000042696683c45b4.s
Doniesionoi mi że za to odpowiada pliczek w którym jest komenda
multilog -t s 10000000 n30 /var/log/qmail/smtpd
Ludzie, rodacy, powiedzcie mi jak kazać mu że pisał datę po ludzku
tak żeby soft mógł to obrobić (np. maillogconvert.pl) i czy można
jakoś odratować datę z plików małpa-cośtam.s ?

Niestety nie mam czasu na rozpoczęcie "Życia z Qmailem" więc tylko
podpowiedzi albo wskazówki mnie uratują ...