gtkmm oraz nautilus

Cześć

1. Po przygodach z Anjutą, nierozwiązanych zresztą, postanowiłem spóbować bezpośredniego użycia gtkmm tworząc kod w Vim-ie. niestety załączenie gtkmm.h jest niemożliwe. kompilując program poleceniem g++ pierwszy.cpp -o pierwszy `pkg-config gtkmm-2.4 --cflags --libs` otrzymuję komunikat - brak pliku gtkmm.h. Dodatkowo wyskakuje komunikat - "pkg-config gtkmm-2.4 --cflags --libs: nie ma takiego pliku ani katalogu". zmieniłem kod pliku pierwszy.cpp i wpisałem ścieżkę do gtkmm.h - "#include </usr/include/gtkmm-2.4/gtkmm.h>". To też nie pomaga - otrzymuję komunikaty, że poszczególnych plików, które są załączane poprzez gtkmm.h również nie ma. Jest to spowodowane innym ich położeniem, niż określone w pliku gtkmm.h. Teoretycznie (z tego co rozumiem), o odpowiednie wskazanie ścieżek powinien zadbać 'pkg-configure'. Ale tego nie robi. Czy ktoś wie o co może chodzić? Czy to błąd w składni polecenia kompilatora?

2. Przy uruchamianiu systemu od czasu jednej z ostatnich aktualizacji, nautilus przestał uruchamiać mi się po starcie gnoma, ale tylko w wypadku user-a innego niż root. To pierwszy problem. Drugi - nautilus radykalnie zmienił swoje oblicze - ma inny wygląd, tzn. okno z plikami nie ma już przycisków nawigacyjnych, jest 'gołe'. Dodatkowo wejście w dany katalog powoduje otwarcie nowego okna, a nie wyświetlenie kolejnego poziomu w tym samym. Przegrzebałem ustawienia i opcje i nic nie znalazłem na ten temat. Czy ktoś z Was ma pomysł gdzie to przestawić?

pozdrawiam

piotr biały