Cluster

Witam wszystkich.

Stanalem w pracy przed zadaniem zaprojektowania wydajnego systemu pod potrzeby hostingowe, opartego oczywiscie na Debianie i rozwiazaniach OpenSource.
Oczywiscie system ma byc jak najbardziej niezawodny i dostepny.
Jednym z rozwiazan jest zastosowania klastra. Zrobilem rozeznanie w rodzajach klastrow i technologiach ale zwracam sie o pomoc do specjalistow :), aby spojrzeli na to co wymodzilem i ewentualnie naprowadzili mnie na lepsze rozwiazanie.

Podstawowe uslugi dostepne dla uzytkownikow: WWW, MAIL (smtp, pop, imap), MySQL, FTP. Oprocz tego musi tam dzialac LDAP (do obslugi kont pocztowych) niedostepny na zewnatrz.

Caly system ma dzialac na takiej zasadzie, ze obojetnie do ktorego wezla sie nie podlacze, moge skorzystac z kazdej uslugi i mam dostep do tych samych danych. Ma to zapobiec sytuacji w ktorej wysiada jeden z serwerow i nie mamy dostepu do jakiejs uslugi.

Moj pomysl:
1. Serwer backend'owy z macierza dyskowa - tu umieszczone beda wirtualki klientow, bazy danych i skrzynki pocztowe. Wydaje mi sie, ze ten punkt systemu nalezaloby zdublowac poniewaz jest to punkt krytyczny. Tu najbardziej pasowal mi hybrid cluster + DRBD do replikacji danych.

2. Węzły klastra - na tych serwerach uruchomione będą usługi dostępne dla klientów. Dane podmontowane będą przez NFS z serwera backend'owego.

3. Serwer zarzadzajacy ruchem (LVS) - ten serwer "wystawiony" jest w internecie i przyjmuje wszystkie polaczenia. Nastepnie kieruje polaczenia do najmniej obciazonego serwera z punktu 2. To rowniez jest punkt krytyczny calego systemu, wiec nalezaloby go zdublowac.

Z tego projektu widac, ze potrzeba co najmniej 4 serwery na zarzadzanie dyskami i balansowanie ruchu. Do tego dochodza co najmniej dwa (lub wiecej) jako wezly klastra. Problem z tym ze mam do dyspozycji 3 max 4 maszyny, a chcialbym rozwiazac to w sposob umozliwiajacy latwa rozbudowe systemu jak bedzie taka potrzeba.

Mam nadzieje, ze znajdzie sie ktos chetny do podjecia dyskusji. Chodzi mi tutaj bardziej o sama idee dzialania takiego systemu, niz konkretna konfiguracje (o tym juz sobie doczytam). Za wszelkie pomysly z gory wielkie dzieki.

--
Gasior.