[no subject]

Hello debian users ;-)

pierwszy kłeszczyn:
mam mozliwosc dostepu do netu przez dwie bramki - jedna ma adres w sieci wewnetrznej (192.168.1.1) a druga ma adres
zewnetrzny (globalny). eth0 - ma moj adres zewnetrzny, eth0:1 - ma moj
adres wewnatrz LAN-u; problem polega na tym, ze czasami moja domyslna
brama nawala, nie za bardzo znam sie na skryptach, a meczy mnie
zamiana wpisow "gateway" w /etc/noetwork/interfaces" oraz zmiana
regolki NAT w iptables  - chcialbym napisac cos takiego co podmieni mi
adresy i nie bede musial sie za kazdym razem bawic recznie

drugi kłeszczyn:
troszke powiazany z w/w sytuacja - chcialbym zrobic cos takiego - zby,
w momencie kiedy nie ma wyjscia na swiat przez zadna z bramek -
u uzytkownikow korzystajacych z mojego routera wyswietlala sie stronka
z odpowiednia informacja - bo meczy mnie po malu chodzenie po osiedlu
i osobiste informowanie - ze nie ma netu bo isp nawala.
domyslam sie ze, potrzrbny bedzie apache - co do tego to nie ma
problemu bo takowy chodzi i ze skonfigurowaniem teko nie bedzie
problemu, domyslam sie tez ze bedzie pewnie jakas regulka iptables -
tylko kiedy i w jaki sposob ja dodawac??

prosze o pomoc - marcin

przepraszam - za to zem sie tak troche rozpisal ;-)