Kulfony w GUI Mozilli i w wyświetlanych formularzach

Witam!

Mam problem z czcionkami w Mozilli - w GUI i w formularzach (Debian 3.1 Sarge).

Nie wiem co mogło się wydarzyć, wszystko wcześniej było w jak najlepszym porządku, ale od pewnego momentu (prawdopodobnie był to spontaniczny kontakt mojej 14-miesięcznej córki z klawiaturą na zalogowanej stacji) w Mozilli - w menu, dialogach i w formularzach na stronach internetowych mam straszne kulfony - ogromne i niekształtne, coś jak czcionka Comic, pewnie z 14pt. I to coś działa system-wide, czyli dla wszystkich użytkowników!!! Oczywiście taki sam efekt jest w epiphany-browser, natomiast w mozilla-firebird/thunderbird jest wszystko w porządku.

Następujące czynności wykonałem i nic nie dały:
- usunięcie mozilla* (--purge) i ponowne jej zainstalowanie,
- usunięcie GTK2.0 (--purge) i wszystkiego od tej biblioteki zależnego (łącznie z mozilla*) i ponowne zainstalowanie (doczytałem się, że za wygląd GUI Mozilli odpowiadają ustawienia biblioteki gtk),
- usunięcie /etc/mozilla,
- usunięcie $HOME/.mozilla,
w zmiennych systemowych też nic nie siedzi dziwnego.

W końcu wkurzyłem się i pobrałem z www.mozillapl.org wersję 1.6PL - to przecież musiało zadziałać! - zainstalowałem i .... to samo! No, może prawie to samo, bo tym razem czcionki są normalnego kroju (tzn. chyba helvetica), ale za to mikroskopijnej wielkości - może 6pt. Nie bardzo rozumiem, co może dziać się w sytemie, że pobrana ze strony internetowej mozilla działa źle (na innych kompach instalowałem ją wielokrotnie i było wszystko w porządku). Jaką drogą są przekazywane jakieś informacje do nowo instalowanej mozilli, że ma wyświetlać w takich dziwnych czcionkach??? Nadmienię, że owe mikroskopijne czcionki były obecne już w instalatorze MozilliPL1.6 od samego początku instalacji. Czarna magia.

W tej chwili zainstalowałem mozilla-xft, mozilla łyknęła true-typy i jakoś tam działa, ale takie rozwiązanie nie satysfakcjonuje mnie, bo jest to obejście problemu, a nie jego rozwiązanie.

Innym obejściem, któe działa, jest oczywiście stworzenie pliku $HOME/.mozilla/...../chrome/userChrome.css
z odpowiednimi ustawieniami, jednak takie rozwiązanie też mi się nie podoba, choćby dla tego, że taki plik trzeba by było tworzyć dla każdego użytkownika. Mozilla powinna działać poprawnie od razu po zainstalowaniu, a szczególnie ta nie-debianowa.

Czy ktoś z koleżanek/kolegów ma pomysł, co to za czort? Będę wdzięczny za sugestie.

Roman