Re: systemy plikow

On Fri, Oct 24, 2003 at 06:03:33PM +0200, kamil wrote:
> mam male pytanie (tak tylko z ciekawosci):
> czy podczas kopiowania plikow z dysku na dysk
> istnieje mozliwosc wystapienia bledu, tzn. czy istnieje
> szansa, ze skopiowane dane beda sie roznic od oryginalu?

Ewentualne przekłamania mogą być powodowane na poziomie sprzętu. Ich
prawdopodobieństwa są niesłychanie małe przy sprawnym sprzęcie.
Inną sprawą są błędy w kodzie samego sterownika systemu plików (myślę,
że są to prawdopodobieństwa o kilka rzędów wielkości większe).

> jezeli tak, to czy czestosc takiego zjawiska zalezy od systemu
> plikow?

Dobre systemy plików sprawdzają poprawność odczytywanych z dysku danych
tam gdzie tylko jest to możliwe (dotyczy to więc praktycznie tylko
metadanych, a nie samych danych). Dlatego w przypadku tych, które tego
nie robią, można mówić o większym odsetku przepuszczonych błędów.

> Jaki system plikow ma najmniejszy procent bledow?

Najlepsze opinie pod tym względem mają systemy ext2 i ext3. Nieco gorzej
wypada XFS, a najgorzej reiserfs. (Ranking prywatny, na podstawie
narzekań na różnych listach dyskusyjnych :-)

> gdzie mozna znalezc informacje na temat, jakie systemy
> zapobiegaja takim bledom?

W Internecie :-)

Marcin
--
Marcin Owsiany <porridge@debian.org>             http://marcin.owsiany.pl/
GnuPG: 1024D/60F41216  FE67 DA2D 0ACA FC5E 3F75  D6F6 3A0D 8AA0 60F4 1216