Dosemu + Cups + formatowanie wydruków

Wreszcie po długich walkach udało mi się uruchomić dobrze działające
dosemu.
Co prawda na razie działa poprawnie tylko na konsoli, ale to i tak
sukces.
O dziwo nawet zacząłem z niego drukować. Używam Cupsa.
Niestety niezależnie od moich ustawień programu dosowego (drukarka
igłowa / drukarka laserowa) na mojej HP LJ11000 wychodzi wydruk
niesformatowany. Ogromny lewy margines, obcięta prawa strona oraz za
duże litery i prawdopodobnie nieodpowiedni font.

Mam w związku z tym pytanie:
Jak mogę zabrać się za formatowanie wydruków: program dosowy napisany w
Clipperze ->dosemu -> Cups -> drukarka LJ 1100.

Ideałem byłaby również możliwość konwersji poszczególnych słów w trakcie
wydruku ponieważ program drukuje bez polskich znaków a ja pod dosem
przyzwyczaiłem się do "spolszczania" wydruków.
Zamiana np. "slownie" na "słownie" itp.

Aha jeżeli ktoś wie jak pod xdosemu uruchomić polską klawiaturę mazovii
tak aby nie gryzła się z klawiaturą Xwindow i polskie literki były pod
prawym altem to również będę wdzięczny.

Robert Mońka