Re: polskie znaki pod X

On Fri, 8 Aug 2003 16:03:43 +0200
"Maciej Kasprzyk" <kapustka3@poczta.onet.pl> wrote:

> Mam naprawdę bardzo dziwną sytuację - używam WindowMaker'a i gdy
> zmieniam nazwę workspace na np. półpit - to w okienku (obsługiwanym
> chyba przez gtk) podczas wprowadzania nowej nazwy polskie znaki są
> błędnie wyświetlane. Mimo wszystko zatwierdzam zmianę, zamykam okno i
> tytuł (na ikonie spinacza) jest wyświetlany poprawnie, (ale gdy zmieniam
> workspace to wyświetlany przez krótką chwilę tytuł jest już wyświetlany
> błędnie)

Użyj wmakerconf do zmiany czcionek. Najlepszy sposób to wsetfont latin2,
ale niektóre czcionki mi nie odpowiadały i zmieniałem je właśnie w
wmakerconf.

> 1) Okienkach komunikacyjnych (takich jak to które się wyświetla przy
> opuszczaniu X) - zarówno w polach edycyjnych jak i nie.
> 2) Wszystkich paskach menu (nie dość że używają złego kodowania to
> czcionka jest zbyt duże) - szczególnie dokuczliwe jest to w bluefish
> (wersja pod gtk2.0) gdzie opcje konfiguracyjne samego programu pozwalają
> na zdefiniowanie kilku fontów ale, niestety, nie dotyczy to ogromnego
> menu.

Jeśli chodzi o duże czcionki - spróbuj wywalić z systemu fonty 100dpi.
Może nie do końca rozwiązuje to problem, ale zobacz czy pomoże.

> Wydaje mi się że jest to pytanie o to, w jaki sposób ustalić czcionkę w
> gtk1.2 oraz gtk2.0 ? Naturalnie odnalazłem katalog etc/gtk ale nie mam
> pojęcia który z tych plików (jeśli którykolwiek) odpowiada za paski menu
> oraz okienka "systemowe". I tak próbowałem zmieniać (np. dawałem ogromny
> rozmiar czcionki) ale co najwyżej zmieniałem i tak dobrze działające
> elementy (jak chociażby menu w całkowicie poprawnie działającej mozilli)

U mnie jest tak:
[narel@utumno narel]$ cat .gtkrc-2.0
include "/usr/share/themes/Metal/gtk-2.0/gtkrc"
gtk-font-name = "Helvetica 11"
gtk-can-change-accels = 1

Jak masz dobrze locales ustawione, nawet bez tego font powinien być po
polsku. Ale popróbuj.

Jeśli chodzi o inne iksowe aplikacje - zmień domyślnego fonta (zdaje się,
że tak to się robi, ale głowy nie dam):

[narel@utumno narel]$ cat .Xresources
Font: -*-arial-medium-r-normal-*-*-120-*-*-*-*-iso8859-2
rxvt*scrollBar: 0
rxvt*background: black
rxvt*foreground: gray
rxvt*font: -misc-fixed-medium-r-semicondensed-*-13-*-*-*-c-*-iso8859-2

Karol

--

|       Karol Czachorowski <narel(at)fantastyka.net>	|
|       JID: narel(at)jabber.org           GG: 2786028	|