Co jest w modzie - backupy?

Kopiuję sobie okresowo co ważniejsze rzeczy z domowego komputerka do
pracy ale chciałbym w tym wprowadzić niejaki porządek. Stąd prośba o
porady. Jak najporęczniej i najstabilniej sobie to zorganizować chcąc
na ile to możliwe zapewnić sobie szanse ewentualnego odtworzenia
systemu przy następujących uwarunkowaniach:

a) Mam ograniczoną ilość miejsca i przepustowość sieci. Backup całości
   nie wchodzi w rachubę. Chcę backupować pliki konfiguracyjne oraz
   'własne' (typu prywatny CVS, poczta, newsy, zawartość katalogu
   użytkownika). Niemniej jednak, nie backupując katalogów typu
   /usr/bin, chętnie bym zapamiętał listę zainstalowanych pakietów w
   sposób umożliwiający 'jakby co' łatwe odtworzenie instalacji przez
   nakarmienie nią jakiegoś apt-a, dpkg czy czegoś zbliżonego.

b) Z tych samych przyczyn chciałbym backupować inkrementacyjnie, tj.
   zrobić raz na miesiąc-kilka kopię wszystkiego co chcę a co kilka
   dni dorzucać zmiany.

c) Przydałoby się jakieś automatyczne wspomaganie do ustalania co
   backupować (idealnie coś, co zwróci listę wszystkich plików "nie
   odzyskiwalnych z deb-ów", czyli wszystkich plików konfiguracyjnych
   jakie uległy modyfikacji w stosunku do standardowej dystrybucji,
   plików użytkownika, spooli maila czy newsów etc - właśnie chodzi mi
   o to by nie zgadywać czy medytować ale puścić skrypt który taką
   listę zwróci).

d) Przydałoby się, aby mogło to chodzić bez szczególnego dozoru, czyli
   np. samo 'rotować backupy', alarmować mailem gdy się nie da zrobić
   bo coś tam itp.

e) (trochę na boku) czy w ogóle jest jakaś szansa by 'zbackupować'
   konfigurację partycji i ułożenia na nich LVM inaczej niż robiąc
   notatki co i jak było?

PS Nie chodzi mi o sugestie typu 'zrób listę katalogów i użyj tara z
crona', tyle potrafię ;-) Mam wrażenie, że problem jest na tyle
powszechny że ktoś mógł spłodzić jakieś gotowe skrypty czy narzędzia
organizujące też sprawy typu kasowanie najstarszego backupu po
poprawnym wgraniu nowego etc.

--
( Marcin Kasperski   | (...) the only completion criterion for the Analysis  )
( http://www.mk.w.pl |       and Design phases is - the date. (Martin)       )