problem z dzwiekiem i sterami nvidii

instalowalem jajko na nowo + alse do tego i mam problem
- po instalacji paczki która sam zrobilem z alsa wszystko
smigalo ale po restarcie nie mam dzwieku - znaczy
wszystko dziala jak ma - xmms nie sypie errorami tylko
odpala piosenke normalnie ale jest cisza a jak chce to
podglosnic w alsamixer to dostaje takie cos:

alsamixer: function snd_ctl_open falied on default:
no such file or directory

a 2gi problem jest taki ze zainstaloewalem stery od nvidii
i dzialaja fajnie ale najfajniejsze jest to ze po restarcie
musze nie odpala sie X (mam xdm) tylko pisze ze
screens found but none have a usable configuration
i musz sie logowac jako root - instalowac stery i wtedy xdm
sie odpala, ale musze tak robic przy kazdym starcie kompa !!!
spotkal sie ktos z czyms takim ??