Re: MBR

On Tue, Dec 11, 2001 at 05:26:43PM -0500, Slayerowicz wrote:

> :)) dlugo walczylem z podobnymi problemami
> rozwiazanie przyszlo (o dziwo) z helpa windy :))
> uzywasz starego dobrego norton diskedit

Programy z pakietu Nortona (wersje dosowe, a podejrzewam, ze o taka chodzi
w tym przypadku) maja niekiedy problem z obsluga duzych dyskow. Czasami
powoduja zniszczenie lub uszkodzenie zawartosci dysku, co zdazylo mi sie
niestety sprawdzic na wlasnym przykladzie.

> ktory to umozliwia wlasnie zapamietanie MBR w danej chwili
> i ewentualne jego odtworzenie (zalaczam kopie helpa, jesli nie mozesz
> znalezc nigdzie norton disk edit to daj znac , podesle ci)
> oczywiscie mozna zrobic latwo to samo pod linuxem, ale wiem z wlasnego
> doswiadczenia ze poczatkujacy lepiej sie czuja w dosie :))

Moze lepiej sie czuja w dosie, ale kazdy chyba potrafi z konta roota
wpisac: dd if=/dev/hda of=kopia.mbr count=1
Odtwarzanie mbr polega na zamianie /dev/hda i kopia.mbr miejscami w
poprzedniej komendzie. Zalozylem, ze dysk na ktorym jest lilo to primary
master. Jesli jest inaczej, to trzeba tylko zmienic hda na wlasciwe
oznaczenie dysku.

> czasem wystarczy takze wystartowac kompa z dyskietki systemowej
> (powiedzmy dysk statowy windy) i napisac fdisk -mbr
> to powinno wrocic ostatni stan MBR'a

Nieprawda. Ta komenda wydana w dosie spowoduje nagranie DOSOWEJ wersji mbr a
nie o to chodzi.

> a jesli NT zamazal ci MBR a chcesz miec tam lilo
> to odpalasz linuxa z dyskietki ratunkowej i ponownie instalujesz lilo
> (poczytaj wczesniej man lilo, ostatnio wiele pozytecznych rzeczy tam
> znalazlem :))

Krotko mowiac jesli wczesniej lilo chodzilo, to wystarczy tylko wydac
komende lilo i nastapi automatyczne zapisanie nowej wersji.

Jaroslaw Postawa
dorvin@o.k.pl