Re: Suomen Debian etenee

Petteri wrote:
> Tuntuu vähän siltä, että muilla jakeluilla on asiat paremmin
> hoidossa (vertaa vaikka ubuntu ja http://www.ubuntu-fi.org) ja
> toivoisin, että Suomen Debian -yhteisö pystyisi organisoitumaan
> tehokkaammin.

Tuossa auttoi tietysti Ubuntun vastaantulo paljon. Minun tarvitsi vain
esitellä itseni yhteisökokouksessa, lähettää rsa-avaimeni yms. muutaman
viikon aikana, ja tarjolla oli domain sekä ssh-yhteys palvelimeen
valmiiksi asennettuine ohjelmistoineen. Olisin jo varmaan nähnyt
Debianin eteen saman verran vaivaa, jos olisi ollut yhtä helppoa tarjota
apua. On tietty aina suurempi kynnys, kuten nyt, kun tarvittaisiin
oikeasti palvelin, kaista ja ohjelmistojen asennukset. Itse sisällön voi
tuottaa kun on vain riittävän innokas tekijä, mutta palvelimen ja
kaistan joutuu joku aina maksamaan. Debianin tapauksessa vapaaehtoisia
maksajia ei ole automaattisesti.

Tapio Lehtonen wrote:
> En tiedä, mutta debian.fi ei vastaa pingiin eli tiedä sitten mitä
> varten tommoinen verkkoaluenimi on.

Whois:n mukaan tuon omistaa Oy Multimedia Masters Ltd.

> http://linux.fi/ on Wiki johon voi kirjoittaa lisää Debianista. En näe
> etua tehdä erikseen wiki debian.fi tai johonkin muualle.

Joo, samaa mieltä, wikejä on liikaa. Siksi ehdotinkin että wikiä vain
käytettäisiin ylläpidon helpottamiseksi, ja itse wikimäisyys voidaan
peittää. Wiki toimii silloin ikään kuin kevyenä CMS:nä, mahdollistaen
tietyille henkilöille sivujen muokkaamisen ilman suoria oikeuksia
palvelimelle.

Linux.fi:n wikiä olisi hyvä hyödyntää enemmän kyllä, kun sellainen
domain on jo olemassa. Mutta tässä olisi siis ideana kehittää juuri
Debianista kiinnostuneelle oma pieni sivustonsa / tukialueensa.
Mielestäni distrokohtaisille sivustoille ja keskustelualueille on
tilausta. Ei sillä sivustolla tarvitse kovin suuria tavoitella, mutta jo
järkevä ja lyhyt aloitussivun URL on tärkeä asia. Ei siis "Suomen
Debianin sivut ovat osoitteessa
http://www.wiki.linux.fi/mediawiki-1.5.2/index.php/Debian_GNU/Linux.";

> Nämäkin voi kirjoittaa tonne Wikiin.

Keskustelualueita itseään lukuunottamatta. Lisäsin tuonne nyt tietoa
suomentamisesta, ja tuon IRC-kanavan. Toki jos nyt jonnekin järkevään
paikkaan laitettaisiin ne keskustelualueet, niin itse osa-alueet
olisivat jo melkein siinä. Mutta edelleen selkeä paikka, ei jonkun wikin
alasivu tai debian.org:n alasivu, olisi parempi lähtökohta.

> Tapahtumia järjestämään tarvitaan työteliästä porukkaa.

Viittasin siis tuolla vain ko. sivuston keskustelualueisiin, joilla on
parikymmentä aluetta ja muutama viesti. Sen takia on parempi jakaa
ala-alueisiin vasta kun keskustelua alkaa esim. parilla alueella olla
liikaa.

> Asennusoppaan saa kun suomentaa englanninkielisestä. Suomensin Sargen
> julkaisun aikoihin oppaan liitteen A, jossa oli lyhyt Howto
> asennuksesta. En tiedä lukiko sitä kukaan.

Tuo on totta, ajattelin myös sellaista kuvakaappauksin varustettua
pikaopasta.

-Timo

--
http://www.iki.fi/tjyrinki/