Re: Suomen Debian etenee

On Tue, 21 Feb 2006 12:29:00 +0200 Petteri <petteri@gmail.com> wrote:
> Mielestäni Suomen Debianin pitäisi aktivoitua käyttäjäyhteisönä, ei
> niinkään kehittäjäpuolella. Tällä tavalla saisi enemmän ihmisiä mukaan
> ja ehkä jotain konkreettisempaa myös aikaan, kun ulkopuolelle ei
> suljettaisi heti ihmisiä, joilla ei ole ohjelmointiosaamista. Varmasti
> Suomesta löytyy paljon ihmisiä, jotka haluisivat tukea projektia, mutta
> sen (Debianin) kankeudesta johtuen eivät tällä hetkellä siihen pysty.

Joo, samaa mieltä. Onko tuo debian.fi jonkun Debian-ystävällisen tahon hallussa
vai onko se vain "napattu"? Jos ei sinne, niin joku debian-fi.org voisi olla ok.
Hoitaisiko tämä Suomen Debian / Debian Suomi palvelinmaksut, vai olisiko
tarkoitus pyytää jotain Debian-myönteistä firmaa sponssaamaan palvelimet?

Kaipaisin sivustoa, jolla olisi kootusti kaikki oleellinen Debianista
suomalaisille, samalla sivulla. Joko staattista HTML:ää tai jokin
wiki-ohjelmisto josta viritetty kaikki ylimääräinen näkymättömiin (itselläni
vähän kokemusta MoinMoinin siistimisestä). Wiki-ohjelmiston tarkoitus olisi
helpottaa muokattavuutta / käyttäjäoikeuksien hallintaa, ei tehdä varsinaisesti
dynaamisia sivuja (ellei sitten halua jonkun vapaammin muokattavan varsinaisen
wiki-alueen, mutta näitä wikejä kyllä riittää jo muutenkin). CMS:illä on yleensä
myös sama ongelma kuin wikeillä, eli että ne ovat aivan liian täynnä sälää
ainakin oletuksena, ja CMS:iä on lähes aina vaikeampi käyttää kuin wikejä.

Sivuilla olisi:
- Yleisluontoinen esittely Debianista, vaikkapa vähän käyttäjälähtöisemmin
ilmaistuna kuin debian.org:n etusivu
- IRC-kanava debian-fi @ freenode mainittuna (ja muita)
- Suomentamiseen liittyvää asiaa, linkattuna
http://www.debian.org/international/Finnish ja selitettynä; viitteenä
lokalisointi.org
- Kontaktihenkilö(itä) sivuston parantamiseen liittyvissä asioissa
- Www-keskustelualueet
  * Aluksi vain esim. alueet Debian GNU/Linux, Yleistä keskustelua, Testaus.
Enemmän vasta kun on keskustelua - vrt. esim. open-tuesday.com...

Toivoisin kyllä Debianille enemmän huomiota Suomessa, ja siinä auttaisi kyllä
kovasti että olisi tarjolla jotain "läheisempää" kuin debian.org (vaikka se
onkin suomennettu monelta osin). Tässä nyt tietty pitää edestä kohta kerrallaan.
Jos palvelinta ja domainia ei löydy niin sitten ei auta mikään.

Sivuavana asiana toivon omasta puolestani Suomen osaltakin rakentavaa
yhteishenkeä (siltä osin kuin on tarvetta/hyötyä) Debianin ja erään monien
ymmärtämän ja jopa osittain arvostaman, mutta joidenkin debianistien vihaaman
jakelun välillä. Itse haluaisin tuolla toisen jakelun puolella tuoda Debiania
esiin enemmän (missä auttaisi jos Suomen Debian -sivut olisivat olemassa), ja
yrittäisin kanavoida potentiaalisia ihmisiä työskentelemään sen ainoan kokonaan
yhteisön tekemän, täysin vapaan jakelun parissa. Ja toiseksi toivon että ne
ihmiset jotka nyt eivät vain sulata näitä yhteishenkiasioita, tai joita muuten
vain ahdistaa kaikki u-sanat, _aina_ pitäisivät sen omana mielipiteenään eikä
esim. Suomen Debiania alkaisi leimata jonkinlainen "sisäpiiriläisyys".

Ennen kaikkea haluaisin että Suomen Debian poistaisi ne luulot että Debiania
yhteisönä, ja käyttöjärjestelmänä on vaikea lähestyä. Asennusoppaan voisi myös
tehdä (qemulla onnistuu kuvakaappaukset), jotta ihmiset näkisivät ettei sekään
ole enää lainkaan vaikeaa.

-Timo