Re: Suomen Debian etenee

to, 2005-10-20 kello 15:55 +0300, Antti-Juhani Kaijanaho kirjoitti:
> Huomannette, että meille on annettu tehtävä: pitää kirjoittaa säännöt.

Kukaan muu ei näytä kommentoineen ja minunkin kommenttini tulevat parin
viikon viiveellä työkiireistä johtuen.

> Itse näen tässä neljä tärkeää kysymystä
>
> 1) Työryhmän nimi (työnimenä ollut Suomen Debian / Debian Finland)
>
> - tästä on keskusteltava Debianin ja SPI:n kanssa, kun tiedämme
> vastaukset noihin muihin kohtiin

Nuo työnimet ovat hyviä, mikäli ne sopivat Debian-projektille. Jos
eivät, niin sitten katsotaan.

> 2) Työryhmän toimintatavat
>
> - mitä työryhmän nimissä saa tehdä, mitä ei saa tehdä
> - otettava huomioon, mikä on soveliasta Debian-nimen käyttöä

Debian-nimen käytöstä pitänee keskustella Debianin kanssa
(debian-project@lists.debian.org -postituslistalla). Tämä lienee se
varsinainen rajoittava tekijä, vai onko asioita, joita voisimme haluta
tehdä käyttämättä Debianin nimeä?

> 3) Päätöksenteko
>
> - ketkä tekevät työryhmän nimissä päätöksiä ja millä edellytyksillä
> - keistä työryhmä lopultakin koostuu (jäsenistökysymys)
> - fyysiset kokoukset?

Minä en rajoittaisi työryhmän jäsenyyttä erityisemmin, jollei
Debian-projektilla ole siihen tarvetta. On mahdollista, mutta en usko
että niin käy, että he haluavat rajoittaa jäsenyyden pelkästään Debianin
jäsenille, tai mahdollisesti niin, että rahankäytöstä saavat päättää
vain Debianin jäsenet. Työryhmä tarvinnee periaatteellisen vallan
erottaa jonkin jäsenensä, jollain isolla äänenenemmistöllä, mutta
tälläiseen tilanteeseen ei toivottavasti jouduta ikinä.

> 4) Debian-rahaston hallinnointi
>
> - tarkoitus on, että L-A ottaa vastaan suomalaisia lahjoituksia Debianin
> nimissä
> - rahaston hallinnointi olisi työryhmän vastuulla
> - rahaston rahojen käyttö (on oltava DPL:n kontrollissa)

Debianin kanssa tarvitsee sopia rahojen käytön säännöt. Epäilen, että he
haluavat joko hyväksyttää jokaisen maksun Debianin johtajalla tai sitten
niin, että Debian antaa luvan tietynlaisiin menoihin ("installfestin
virvokkeet", "t-paitojen tilaus myyntiä varten", jne) ja loput
hyväksytetään erikseen.

Summa summarum: tämä keskustelu pitäisi varmaan aika pitkälle hoitaa
Debianin debian-project -postituslistalla. Jos jollakulla on
vastaansanomista niin sanokoon lähiaikoina ennen kuin joku avaa
keskustelun -projectilla.

Noin muuten näkisin, että voisimme myös pyrkiä suunnittelemaan
ensimmäistä konkreettista tekoa, minkä "Suomen Debian" tekisi. Olisko
yhden päivän mittainen buginliiskaustahnut ("bug squashing party")
mitään? Mahdollisuuksien mukaan fyysisesti kokoontuen, ehkä useammalla
paikkakunnalla pienissä porukoissa, ja sitten verkon yli yhteistyötä
tehden?

--
It doesn't matter who you are, it's what you do that takes you far.