Re: xf86-vielä

Tuija <tuijan@reppu.net> writes:

> *****************************************************************************
> Joo, se onki ongelma aivan yleisesti :-)
> Lääkäriinkin kun menee, pitäis tietää sairauden nimi :-)
> Puhumattakaan autokorjaamosta, viimeks olis pitänyt
> tietää lambda sondin olevan viallinen :-)

Totta.  Mutta, jos tuot koneesi tai näytönohjainkortin minulle, ei
sinun tarvitsekaan tietää mitään.  Myöskin auton korjaus on vaikeaa,
jos et vie autoa korjaamolle.  Enkä minä kysy missä vika on, vaan mitä
kone tarkalleen ilmoittaa.

> Mutta tästä X-ongelmasta vielä, niin yleisin virheilmoitus on no
> screens found, ja ruutu välkkyy muutaman kerran ennen tekstitilaan
> menoa?  Ja olen yrittänyt sillä xf86configilla, ja sitten
> kirjoittamalla manuaalisesti täysin samanlaisen
> /etc/X11/XF86Config-4 kuin punapipossani on, mutta ei se noteeraa
> tuota filettä ollenkaan?

Minähän jo kysyin mitä sanoo:
ls -l /etc/X11/XF86Config-4

> Ei se aiemmin halunnut heti toimia matroxinkaan g450 kanssa, mutta
> siihen auttoi xf86config.  Sitä olen aprikoinut, että onkohan mulla
> kernelistä kaikki tarvittavat tuet?

3d ajureita ei luultavasti ole.  2d pitäisi olla.

> [...]
> sony 17" litteä näyttö ja radeon8500 amd athlon2,2+ 512ddr266 ja
> tämä huono abitin kr7a 4xagp Ja ainoa woody mikä tähän on suostunut
> asentumaan, on se bf2.4, muut valittaa kernel moduuleista,
> esim. 3c59.  Sitten tämä abitti antaa sen "no interrupt for pin A"
> joka distrolla, mutta kyllä vanhempi (7.3) punahattu on toiminut
> silti varsin hyvin.  Muuta asiaan vähänkään liittyvää en osaa kertoa
> :-)

> Mitään config-fileä en sieltä saa ulos tähän postilistalle kun
> en osaa edes e-mailia tekstitilassa käyttää...

Tähän on montakin ratkaisua:

Jos exim on asennetuna: eximcfg tai eximconfig tai jotain siihen
suuntaan:) (Tässä koneessa sitä ei ole.  Joku varmaan kertoo mikä
oikea nimi on:)

Jos koneestasi on kiinteä yhteys nettiin, eximin saa toimimaan
helposti.  ppp yhteyden takaa homma on vaikeaa.  Tai ainakin oli kun
sitä viimeeksi kokeilin.  (Heitin sen mäkeen, mutta siitä on jo
aikaa.)  Exim osaa kyllä lähettää postin suoraan, mutta luultavasti on
parempi käyttää 'smarthost' vaihtoehtoa.  (Smarthost on ehkä
'reppu@net'.)  Tämän jälkeen seuraavien rivien pitäisi toimia:

cat /etc/X11/XF86Config-4 | mail -s "xfconfig tiedosto" jkn@softavenue.fi
cat /var/log/XFree86.0.log | mail -s "X:n logitiedosto" jkn@softavenue.fi

(Älä lähetä muita viestejä ennekuin näemme minne exim viestin lykkää:)

Eximin ongelmana on, ettei ppp yhteyden takana olevalla koneella ole
internet osoitetta. (reppu.net, softavenue.fi, ...)

Toinen tapa on pitää korppu koneeseen ja
mcopy /etc/X11/XF86Config-4 A:
mcopy /var/log/XFree86.0.log A:

Korpulta tiedostot saa Windosilla tai Linuxilla:
mcopy A:XF86Config-4 .
mcopy A:XFree86.0.log .

> Ja sait radeonin pelaamaan?  On se helppoa kun osaa :-)

Tuo kortti oli Voodoo Banshee.  Radeon taisi ruveta toimimaan
suoraan. En enään muista.  3D tuki onkin sitten vaikeata.

- Jukka