Re: tietoturva

Tuija <tuijan@reppu.net> writes:

> Päivää Kaikille :-)
>
> Tässä kun tietämättömänä seuraa teidän
> ammattilaisten jutustelua video accesista yms.
> Niin miten suuri todellinen tietoturva ongelma on?
> Meinaan vain, että on suuri joukko ihmisiä,
> joilla on jokin win9x adsl-yhteydellä verkossa
> ilman palomuuria!

Tässä yksi esimerkki:

http://www.theregister.co.uk/content/55/27554.html

Pitkä juttu, josta voi oppia mm: Lähdekoodista itse kääntäminen ei
takaa turvaa.  Vaikka BSD fanit sitä turvalliseksi kehuvatkin, ei
sekään automaattisesti mitään takaa.

> Eikö kaikki Linuxit ole kaikenaikaa paljon
> tietorvallisempia kuin nämä 9x?

Jos niitä käytetään ilman root oikeuksia.

> Onko kaikki verkosta päin tuleva
> vihamielistä, vain onko jotain ei-vihamielistä
> resurssien jakoa olemassa?

Esim:
http://setiathome.ssl.berkeley.edu

> Silloin kun itsellä oli 9x verkossa, niin
> palomuuri kertoi aina välillä, että jokin
> signaali vastaanotettu, joka etsii Linux/Unix
> alustaa?

Sitä taitaa voida paremmin käyttää hyökkäyksiin muita koneita vastaan.
Kuten ym. sendmail troijalainen teki.

- Jukka