Re: =?ISO-8859-1?Q?=E4=E4nt=E4k=F6?_sb_128_pci?=

hvirtane@cc.jyu.fi writes:

> Tuijan kone on siis ryhtynyt ääntelemäänkin, mutta minun ei.
>
> Tilanne on sellainen, että bootissa kone kyllä löytää käyttämäni sb 128 pci
> kortin ja tunnistaa sen es1371 kortiksi.
>
> Olen asentanut modconf ohjelmalla jälkeen asennuksen 'soundcore', 'sound'
> ja 'es1371' moduleiksi.

 Mihin tarvitse 'sound' modulia?

> Kernel on 2.4.18 amd-k2
>
> Olen kokeillut kde:n 'control centerissä' ääniä, mutta mitään ei kuulu.
>
> 'sndconfig' ohjelma tunnistaa korttia ensin es1800 pohjaiseksi, mutta ohjelmaa
> eteenpäin ajettaessa ehdottaa es1371. Kun ohjelma ilmoittaa kokeilevansa ääntä,
> se kyllä näyttää tunnistavan kortin, mutta ääntä ei tule.

 Hmm, en ole kertaakaan tuota sndconfig ohjelmaa tarvinnut..

> Kokeilen vielä noiden Tuijalle annettujen ohjeiden mukaan etsiä, josko
> dev/audio :ssa on käyttäjäoikeudet oikein. Mutta ei se toimi 'root'
> käyttäjänäkään.
>
> Jos yritän 'insmod' komennolla asentaa ensin modulin 'sound' sitä ei hyväksytä,
> mutta jos 'insmod soundcore' niin tämän jälkeen 'insmod sound' ja insmod
> es1371' hyväksytään. /etc/modules tiedostossa oli ko modulit moneen kertaan,
> kuittasin moninkertaisuudet pois (#), mutta tilanne ei muuttunut.

 Hyvin toimii ilman 'sound':ia:

Module                  Size  Used by    Not tainted
es1371                 26792   0
soundcore               3556   4 [es1371]
ac97_codec              9992   0 [es1371]

 Ja ainoa asia mitä tuossa tarvitsi tehdä oli ladata es1371 ajuri ja pistää
mikserillä volyymit oikein.

 Tietenkin voi olla että sulla on tuoreempi versio sb128 kortista jollain
huomattavasti tuoreemmalla piirillä jolle ei ole vielä nykyisissä ajureissa
tukea ihan kokonaan kohdallaan. Mitä 'lspci' kertoo kortista? Täällä:

00:08.0 Multimedia audio controller: Ensoniq ES1371 [AudioPCI-97] (rev 06)

 Tuo sb128 nimenomaan es1371 piirillä on niitä helpoimmasta päästä olevia
äänikortteja. Oikeastaan ainoa asia joka voi mennä raudan puolesta vikaan
on buginen bios tai pci piirisarja joka arpoo osoitteet ja keskeytykset
päin honkia. Tästä saattaa päästä helposti ohi vaihtamalla kortin toiseen
korttipaikkaan.

> Minusta tuntuu, että jossakin tiedostossa on joku sekaannus, mikä ei poistu
> muuta kuin tyhjentämällä kaikki ääntä ja äänikortteja koskevat tiedostot ensin,
> mutta mitenhän sen saisi aikaiseksi?

 Tarkista että missään tiedostossa /etc/modutils:in alla ei ole mitään vanhoja
määrittelyjä. Jos on, niin poista ja aja 'update-modutils' uudestaan, ja poista
sekä uudelleenlataa äänimodulit. Ja tarkista mitä olet poistamassa, tietenkin.

                              --j