Re: keyboards

Viestissä Maanantai 9. Joulukuuta 2002 18:40, kirjoitit:
> Osoittaa että tämä sähköpostilista on liian tehokas
> neuvomaan. Huomasin töissäkin että jos aina olen puhelimella
> tavoitettavissa ja kiltisti vastaan kaikkeen mitä kysytään, insinöörit
> lakkaavat itse lukemasta manuaaleja ja soittava aina minulle.
Kyllä, mutta ainakin tälläiset käyttäjät kuin minä, tarvitsevat kyllä
kaikki mahdolliset neuvot :-) Onhan netissä varmastikin kaikki
tarvittava tieto, kun sen vaan osaa sieltä etsiä, minä en yleensä
osaa :-) Ja useimmiten käyttöohjeiden tekijöiden täytyy olettaa
tulevan käyttäjän omaavan joitakin perustietoja.
Hyvä esimerkki kohdaltani on, kun aloin noin 7kk sitten yrittämään
Linuxin asennusta, parin vuoden ikäiseen merkkikoneeseen, jossa
louskutti win9x. Niin vaikka tulostin kaikki Gnu/Parted ohjeet, mitkä
löysin netistä, monta kymmentä sivua, ja luin ne uudelleen ja uudelleen,
ei osioinnistani mitään tullut.
Käyttöohje oletti käyttäjän omaavan joitakin perustietoja kiintolevystä,
ja levyosioista, mutta kun sylinterit,sektorit ja ide- sekä scsiliitännät
oli minulle hebreaa :-) Nyt kun on kantapäänkautta opetellut partedin,
fdiskin yms. perusohjelmien käyttöä, näyttävät ne ohjeetkin selkeiltä :-)
Tässä Suomen Kansallis-Ylpeys-Yhtiössä, ainakin hetki sitten vielä,
käskettiin käyttöohjeiden dokumentointiin pyrkiviä selvittää marssilaiselle
vaatteiden käyttötarkoitus :-) Suhteellisen päivänselvä asia, on hankala
selittää "ulkoavaruuden" olennolle, jolla ei ole konseptia planeettamme
oloista :-)
Terveisin
Tuija Tietämätön :-)