Re: äänetön

Tuija <tuijan@reppu.net> writes:

> Päivää Kaikille :-)
>
> En ole kovasta yrityksestä huolimatta saanut Debiania laulamaan,
> vaan se on, toisin kuin emäntänsä, aivan hiljaa :-(
> Kde:n käynnistyessä tulee soundserverin error.
> Ja kun olen yrittänyt dpkg-reconfigure snd, niin kertoo ettei
> äänikortti ole fully installed?
> Sitten olen yrittänyt MAKEDEV audio, ilman apua :-(
> Äänikorttini on C-media 8738, jolle pitäisi olla hyvä tuki
> kernelissä, ja valitsin ne moduulit asentaessa..
> Tietääkö kukaan miten sen saisi laulamaan?

 Ajurin nimi on cmpci ja 'modprobe cmpci' komennon jälkeen
 dmesg:in ulostuksen lopussa pitäisi olla jotain tämän
 suuntaista:

cmpci: version $Revision: 5.64 $ time 13:01:16 Sep 29 2002
cmpci: found CM8738 adapter at io 0xd400 irq 10
cmpci: chip version = 055
cmpci: Inverse SPDIF-in
cmpci: Enable SPDIF loop

 Kuten joku jo toisessa posti-vieherteessä mainitsikin,
 ajuri ladataan käynnistyksessä, jos se on listattuna
 /etc/modules tiedostossa.

 Kannattaa myös tarkistaa että /dev/audio - tiedostoon
 on normaalikäyttäjällä lukuoikeudet, tai jos ei ole,
 niin lisätään ryhmään 'audio'.

 'apt-cache search mixer' komennolla pitäisi löytyä suurin
 osa ohjelmista joilla saa äänenvoimakkuudet säädettyä
 kohdalleen. Vakiona kun saattaa olla täysin hiljaiset
 asetukset.

                --j