Re: Waarom aparte boot-partitie ?

On Wed, Jul 05, 2023 at 03:08:24PM +0200, Paul van der Vlis wrote:
> Hallo,
>
> Ik snap best dat een aparte /boot soms zinvol kan zijn, bijvoorbeeld omdat
> je systeem verder encrypted is. Of omdat bepaalde hardware het misschien
> vraagt.
>
> Maar wat is de verdere meerwaarde eigenlijk?

/boot is de enige partitie die de boot loader *moet* kunnen lezen. Dus
voor elke situatie waarbij de situatie wat complex kan zijn, is een
aparte /boot aangeraden. Dat is niet alleen het geval met cryptomounts,
maar ook met bepaalde vormen van software RAID, filesystems die de
bootloader niet kan lezen, of multi-disk LVM systemen en zo.

Je kan in principe ook je /boot delen met meerdere distributies zoals
anderen ook al hebben aangehaald, maar persoonlijk ben ik daar niet zo'n
voorstander van -- het is beter om elke distributie te booten met de
kernel van die distributie, IMO.

--
     w@uter.{be,co.za}
wouter@{grep.be,fosdem.org,debian.org}

I will have a Tin-Actinium-Potassium mixture, thanks.