Re: vraag over raid1 - Debian 11 (her)installatie .. wanneer definieer ik swap en /boot en / (root)?

[...] knip

> Als je grotere schijven wilt kunnen gebruiken dan 2TB dan moet je UEFI
> gebruiken en dan heb je GPT en een "BIOS boot" partitie nodig. Vaak is
> die maar 1 MB groot. Ik zou hem maken op zowel sda1 als sdb1. Alleen
> die op sda1 zal worden gebruikt, maar ik zou later als de boel klaar
> is met dd de inhoud van sda1 kopieren naar sdb1, en op sdb ook grub
> installeren.

Ah, Paul, dank voor die uitleg!

Het BIOS is van 2012/2014, en al heeft het UEFI in de naam (16Mb AMI
UEFI Legal BIOS with GUI support) zal dat wel de reden zijn dat mijn
huis-nas voorlopig niet wil booten.

Wellicht kan ik booten vanaf een USB-dingetje.

Gisteren prikte ik twee 4TB schijven in de kast. Met de Debian 11
installer heb ik daar 1 4TB raid1 device van gemaakt.

Vervolgens liep ik helemaal vast in het instellen van de LVM/encrypted ;
ergste was nog dat ik de indeling niet ongedaan kreeg.

Maar ...

De automatische optie in het menu blijkbaar wel:

Raid device #0
#1   1.0 MB K biosgrub
#2 512.0 MB   ext
#3   4.0 TB

(hey, waar is de swap?)

Maar bij het installeren van grub ging dat alsnog mis, het wilde niet in
/dev/sdax noch /dev/sdbx.

Dus ik ben terug bij af.

Wat doe ik eerst:

De 4 TB schijven opdelen in 2 of meer raid devices? Of is het 1 4TB raid
device, waaroverheen LVM/crypt zijn gang gaat?

Dank voor het meedenken!