Re: Linux Raid1: directories plotseling leeg

Hoi,

Op 2022-09-07T11:55:21+0200 schreef Paul van der Vlis
<paul@vandervlis.nl> in bericht
<uri:mid:[🔎] a39d0650-7d68-3897-28bd-4afc5d10cfa8@vandervlis.nl>, inzake:
<Re: Linux Raid1: directories plotseling leeg> het volgende.

Je zou nog met S.M.A.R.T. kunnen kijken, maar je zou verwachten dat
mdadm diskfouten opvangt...
SMART van de twee schijven was en is ook OK.

Jammer, het maakt je wel bang. Ik gebruik al ca 20 jaar mdadm raid1
met ext3 of ext4 en ik heb er nooit dergelijke problemen mee gezien.
Dit is mijn tweede servertje met raid1. Dat draaide dus al een hele
tijd zonder problemen.

Wellicht goed eens naar alternatieven te gaan kijken?
Welke?

Waar ik in eerste instantie aan denk is btrfs, zfs, en raid via lvm.

Btrfs en zfs hebben een beveiliging tegen corrupt geheugen.
Bij raid1 via lvm weet ik dat niet.

> Je moet ondanks raid1 overigens altijd goed backuppen. Ik heb
> hiervoor elders een server tevens desktop pc staan.

Uiteraard. Ik rsync mijn lokale machines naar een server in het datacenter. En de servers in het datacenter rsync ik naar huis.

Wat ik overigens nog niet genoemd had als mogelijke oorzaak is een
menselijke fout. Maar als ik je zo hoor, dan denk ik niet dat dat het
geval is.
Ik dacht van niet, maar je kunt 't nooit helemaal uitsluiten. Aan de
andere kant 600 GB wissen? Dat duurt wel even.

Het hoeft niet gebeurd te zijn terwijl je er zicht op had.

Veel dank voor het meedenken.

Het spijt me dat ik geen oplossing had.

https://vandervlis.nl/