Re: Initialisatie van draadloze netwerkkaarten is onstabiel

Bruninksbeek@posteo.de schreef op za 21-05-2022 om 21:45 [+0000]:
> Bij de oude netwerkkaart treedt de volgende cruciale fout op:
> ath9k 0000:04:00.0: PCI memory region reserve error
>
> Bij de nieuwe netwerkkaart treedt de volgende cruciale fout op:
> iwlwifi 0000:04:00.0: pcim_iomap_regions_request_all failed

Dit klinkt alsof de kernel geen plek kan vinden waar het de adresruimte
voor het apparaat kwijt kan.

Draai je 32-bit of 64-bit Linux?

Heb je een andere kaart die heel veel ruimte inneemt (bijv. een
grafische kaart met vele gigabytes aan geheugen)? Of heb je heel veel
RAM?

Staat in de BIOS de optie aan waarmee 64-bit (soms geschreven als ">32
bit") adressering van PCI(e) devices geactiveerd wordt?
Als je daar toch bent, staat "PCIe Resizeable BAR" aan?

De output van "lspci -vvv" voor de kaart(en) in kwestie en "lsmem" zou
je verder op weg kunnen helpen.

Aangezien het sinds een bepaalde dag is: is er op die dag iets
veranderd? (BIOS update bijvoorbeeld?) Kun je dat terugdraaien?

Ik heb persoonlijk nog nooit aan de PCIe versies of voltages hoeven
sleutelen om kaarten aan de praat te krijgen.

En als alle software-mogelijkheden zijn uitgesloten:
Is er een (mechanisch, elektrisch) probleem met het PCIe-slot zelf?
Is je voeding (nog) in orde, zijn er misschien spanningsdips tijdens
koude starts?

-Martijn