Re: MariaDB migreren van Debian 9 naar 11

On Wed, May 04, 2022 at 01:39:08PM +0200, Paul van der Vlis wrote:

> Ik heb vooral testjes gedaan om de output van een commando via ssh over te
> sturen naar een commando aan de andere kant. Bijvoorbeeld:
> cat /etc/hosts | ssh 1.2.3.4 /usr/bin/less
>
> Maar dan krijg ik geen reactie.
>
> Verder heb ik geprobeerd om mysql client te start op de andere machine:
> ssh 1.2.3.4 /usr/bin/mysql
>
> Maar ook daar geen reactie.
>
> Hmm, ik merk dat ik wel een reactie krijg op dat laatste commando als ik
> "-p" meegeef. Alleen heeft de mysql user root daar geen paswoord en dat vind
> ik wel praktisch voor backups etc.

Pardon?  (maar beschouw dat als een retorische vraag)

Eerder vandaag, may the fourth, schreef ik dat met
  root@oude-machine:~# mysqldump --all-databases | ssh dbusr@nieuwe-machine mysql
zou beginnen.  Dat was echter iets te kort door de bocht.

Vooraf aan dat migratie commando heb ik
* een operating system user met naam 'dbusr' of iets dergelijks
* gezien dat `dbusr` een MySQL connectie kan maken ( `mysql`
  uitvoeren vanaf shell, zonder password geneuzel )
* getest dat `dbusr`  "create database" mag/kan doen
en gecontroleert dat een SSH-oversteek mogelijk is. In deze twee stappen

  root@oude-machine:~# cat /etc/hosts | ssh dbusr@nieuwe-machine dd of=/tmp/hosts_file_oude_machine
  dbusr@nieuwe-machine $ cat /tmp/hosts_file_oude_machine ; ls -l /tmp/hosts_file_oude_machine

Dat in andere worden:
* kleine stappen
* expliciete usernames gebruiken, 'root' vermijden.
* wegblijven bij interactieve toestand ( wegblijven bij `less`,
  die vraagt om toets aanslag, weg bij MySQL wachtwoord )

Silence is hard to parse